In deze tijd is er een haast onuitputtelijke bron van audiovisuele media om te bekijken. Op elk willekeurig moment hebben we beschikking tot bijvoorbeeld meer dan 50 tv-zenders, on-demand tv, duizenden films en series op Netflix en miljoenen YouTube-video’s. En dan zijn er nog de minder legale mogelijkheden als bijvoorbeeld Popcorn Time of het downloaden van films. Of natuurlijk een ouderwets bezoekje aan de bioscoop. Een totale overdaad aan keuzemogelijkheden dus. Klinkt leuk en vermoeiend tegelijkertijd.
In dit artikel beschrijf ik enkele van de strategieën die deze jongens toepassen in hun dagelijkse kijkgedrag.
Inspiratie komt uit een klein onderzoek waarbij ik een aantal jongens in de leeftijd van 18 tot 25 jaar gevraagd heb om 2 weken lang bij te houden waar ze allemaal naar kijken en via welk medium (tv, laptop, tablet, smartphone).
De deelnemers hielden hun gedrag bij via een app op hun mobiele telefoon. Ze maakten een foto of screenshot en plaatsten daar uitleg bij. Een onderzoekstool dat heel erg goed past bij de belevingswereld van deze doelgroep, en dan ook veel rijke data oplevert.